Site pictogram Start Sterk; Fullservice internetbureau uit Breda

Checklist voor een goede website: Vergroot je zichtbaarheid en Genereer Leads!

checklist voor een goede website

checklist voor een goede website

Checklist voor een goede website: Vergroot je zichtbaarheid en Genereer Leads!

Het is goed om als ondernemer regelmatig een simpele marketing review van je bedrijf te doen. Als onderdeel daarvan is het slim om eens een kritische blik op je bedrijfswebsite te werpen om er zeker van te zijn dat deze nog steeds een sterke schakel vormt in je marketing activiteiten. Om je daarbij te helpen hebben we een handige checklist voor een goede website voor je opgesteld. Hiermee kun je belangrijke aspecten van je website controleren, van design tot content en van SEO tot beveiliging en prestatie.

Website Review Checklist in 10 belangrijke stappen.

Of je nu je huidige website eens flink onder de loep neemt, een restyle overweegt of helemaal blanco begint, deze onderdelen van je website mag je zeker niet overslaan. Het is erg belangrijk dat je website op deze aspecten goed functioneert, zodat deze voor je bedrijfs- en marketing activiteiten kan werken. Op die manier weet je zeker dat de site bezoekers aantrekt, een band vormt en je bezoekers converteert tot leads.

1. Voldoet je content aan de behoeften van je doelgroep?

We zijn als ondernemer vaak geneigd om te dicht op onze business te zitten, om een objectieve visie te hebben op wat je potentiële klanten nu eigenlijk van je nodig hebben. Daarmee verleggen we de focus voornamelijk op onszelf en onze producten of diensten, in plaats van dat we ons richten op het probleem dat we oplossen met ons product of dienst.

Je content zou moeten laten zien hoe jou business je bezoekers beter kan helpen dan iemand anders.

Een duidelijke titel waarmee je aangeeft dat je de bezoekers echt begrijpt kan voorkomen dat ze de ‘vorige’ knop indrukken om je website te verlaten en zorgt ervoor dat ze nieuwsgierig worden gemaakt om verder te lezen. En eigenlijk geldt dat voor iedere pagina of artikel op je website.

Dus waar moet goede content aan voldoen?:

Review de belangrijkste pagina’s op je website om er zeker van te zijn dat je content aansluit op de behoeften van jouw ideale klant of bezoeker. Laat zien dat je weet waar de behoefte ligt en dat je ze beter begrijpt dan je concurrenten.

2. Heb je een duidelijke Call-To-Action (CTA) op iedere pagina en blogartikel?

Veel kleine bedrijven maken zelden gebruik van duidelijke call to actions op hun website, wat vaak tot gevolg heeft dat bezoekers de website verlaten zonder het gewenste resultaat voor je bedrijf. Want als je veel tijd, energie en geld steekt in het aantrekken van nieuwe bezoekers naar je website, is het natuurlijk erg jammer als je niet op de een of andere manier een call to action toevoegt, waardoor je bezoekers contact met je kunnen opnemen of bijvoorbeeld een e-mailadres achter kunnen laten.

CTA’s zijn de sleutel tot succes als het gaat om het genereren van leads, om je bezoekers via een uitgestippelde route over te halen een bepaalde actie uit te voeren.

Zorg ervoor dat het heel duidelijk is welke handeling je van je bezoeker verwacht, en richt daar ook je call to action op in. Het is heel belangrijk om dit proces niet aan het toeval over te laten, maar zorg ervoor dat dit stap voor stap uitgedacht proces is om van je bezoeker een betalende klant te maken.

3. Is je contactpagina voorzien van een goed design en prominent aanwezig op je website?

Voor de meeste bedrijven is het een van de meest bezochte pagina’s van je website; je contactpagina! Maar veel bedrijven voegen een hele simpele contactpagina toe aan hun website zonder hier echt goed over na te denken.

Een goed ontworpen contactpagina draagt bij aan het genereren van leads en het ontwikkelen van een goede relatie met potentiële klanten.

Een goed ontwerp van je contactpagina kan bijdragen aan het feit dat je bezoeker met jou contact opneemt om hen te helpen, in plaats van met de concurrentie. Zo worden reguliere websitebezoekers ineens een interessante partij voor je bedrijf.

Naast dat je contactpagina goed zichtbaar moet zijn op de website, moet deze ook voldoen aan de volgende punten:

Het is een beetje afhankelijk van je business, maar misschien kun je overwegen om ook de volgende opties toe te voegen aan je contactpagina.

Onderschat dus niet de waarde van je contactpagina als het gaat om de effectiviteit van je website en conversies. Dus ben je klaar om een goede band met je bezoekers op te bouwen? Laat ze dan met je in contact treden. Ik weet zeker dat je hier mooie resultaten mee zult behalen.

4. Straalt het design van je website professionaliteit en betrouwbaarheid uit?

Je hebt slechts een paar seconden om een goede eerste indruk te maken bij je bezoekers en hun aandacht te trekken. Als het design van je website gedateerd oogt, krijgen bezoekers de indruk dat de rest van het bedrijf mogelijk ook wat achterstallig is, of erger nog, mogelijk niet eens meer in business is. Je website moet in het oog springen en tegelijkertijd de juiste boodschap communiceren naar je bezoekers.

Een goed ontwerp ondersteunt je content, niet andersom!

Moderne websites zijn vaak voorzien van een helder en clean design, waarbij de content wordt aangevuld met opvallende kopteksten, opsommingen en variatie in lettertypes om de lezer te helpen bij het “scannen” van de pagina. Onderschat ook zeker niet de kracht van de ruimte. Witruimte wel te verstaan. Het juiste gebruik van witruimtes resulteert in een rustiger geheel en biedt de bezoeker een prettigere gebruikerservaring, ook wel User Experience (UX) genoemd.

Je website moet bijdragen aan je marketingdoelen en echt voor je business werken als een onvermoeibare werknemer die 24/7 in staat is om jouw verhaal keer op keer perfect op je bezoeker over te brengen. Ondanks dat het gebruik van allerlei fancy scroll technieken en one-page websites trendy zijn, wil dat nog niet zeggen dat dit de beste oplossing is voor je bedrijf. Vaak zorgt het voor afleiding, en kan vertragende werken voor de laadtijd van je pagina, waarmee de focus niet meer 100% ligt op datgene wat voor jouw bedrijf belangrijk is, namelijk bezoekers converteren. Maak dus een bewuste keuze als het gaat om dit soort moderne trends. Nieuw is niet altijd beter!

5. Is je navigatie simpel en eenvoudig te begrijpen?

Als mensen op excursie moeten op je website om te vinden waar ze naar op zoek zijn, is er een hele grote kans dat je ze kwijt gaat raken. Informatie moet zodanig worden ingericht dat bezoekers het makkelijk kunnen vinden. Hoe vaker een bezoeker moet klikken om de informatie te vinden, hoe groter de kans dat ze op je site blijven. Het gevolg is dat men het bij de concurrent misschien sneller vindt. Daarmee is je kans verkeken en loop je mogelijk een mooi contact mis.

KISS: Keep It Simple Stupid!

Als het op navigatie aankomt, is simpel altijd beter! Zorg dat je navigatie eenvoudig en overzichtelijk is. Vermijd schreeuwerige lettertypes of extreem vormgegeven menu-balken. Houdt het liever simpel, met eenvoudige tekst links en een passend kleurenschema. Vergeet niet dat heel veel bezoekers je website bezoeker via een smartphone of tablet (meer dan 50%). Controleer dus ook of je alternatieve navigatie op deze apparaten voldoet aan deze eisen! Niets is zo frustrerend voor je bezoeker als een navigatie die niet naar behoren werkt.

6. Wordt je website correct weergegeven op alle apparaten en schermformaten?

De wereld wordt steeds mobieler en met dat gegeven stijgt het aantal mobiele gebruikers en zal het aantal bezoekers via een vaste computer afnemen. Je website moet dus goede prestaties leveren op ieder apparaat en iedere schermafmeting.

Meer dan de helft van de zoekacties via Google gebeurd via een smartphone, waardoor Google de primaire focus verlegd naar de mobiele gebruikerservaring, zowel op het gebied van gebruiksvriendelijkheid als prestatie.

Buiten het feit dat je niet meer zonder responsive design van je website kunt, moet je website ook het gebruik van Accelerated Mobiel Pages ondersteunen. Dit is een techniek die het mogelijk maakt om je pagina’s gebruiksvriendelijk te maken door de laadtijden van de pagina’s te verbeteren. Is je website gebouwd in WordPress? Dan kun je de AMP plugin toevoegen in combinatie met de Glue for AMP Yoast plugin (als je ook de Yoast Plugin gebruikt voor SEO).

Als je je website gaat testen, zorg er dan voor dat je afbeeldingen correct worden weergegeven, de navigatie gemakkelijk in gebruik is en alle pagina’s snel en goed laden, ongeacht welk apparaat je gebruikt om de pagina te bezoeken. Ben je benieuwd hoe je deze zaken gemakkelijk kunt testen? Ik zal hier later in dit artikel nog op terugkomen.

7. Is je website volledig geoptimaliseerd voor een betere online zichtbaarheid?

Je website optimaliseren zorgt ervoor dat je beter gevonden wordt in de zoekresultaten van Google. Geweldige content is zinloos als niemand het kan vinden.

On-page optimalisatie van je website omvatten de volgende belangrijke punten:

Afbeeldingen die een lust voor het oog van de bezoeker zijn, kunnen minder positieve effecten hebben op je zoekresultaten. Zorg er dus voor dat je afbeeldingen ook geoptimaliseerd zijn voor SEO en voorkom zware bestanden. Maak je afbeelding dus zo licht mogelijk om de laadtijd van je pagina niet in de weg te zitten.

Met creatieve afbeeldingen kun je de bezoeker stimuleren om langer op de pagina te blijven en zelfs door te klikken op je website.

Het toevoegen van afbeeldingen aan je website vraagt om afbeelding optimalisatie. Bij het selecteren van afbeeldingen is het altijd goed om een aantal dingen in overweging te nemen:

Het optimaliseren van afbeeldingen is geen ingewikkelde taak, maar zeker geen onbelangrijke. Het kan je helpen om je website te indexeren en bezoekers naar je website te trekken.

8. Laadt je website snel genoeg?

De snelheid waarmee je pagina wordt ingeladen kan van grote invloed zijn op je rankings in de zoekmachine resultaten. De meeste mensen hebben online maar heel weinig geduld. Als je website niet voldoet aan acceptabele laadsnelheden, loop je het risico om bezoekers te verliezen. Ze zullen dan je website verlaten en sturen daarmee onbedoeld een signaal naar Google waarmee de kwaliteit van de gebruikerservaring wordt beoordeeld.

Deze aspecten hebben invloed op de laadsnelheid van je pagina:

Mogelijk heb je zelf niet de technische kennis om de benodigde aanpassingen te maken om je website beter te laten presteren, maar het is belangrijk om te weten welke factoren invloed hebben op de prestaties van je website. Laat je adviseren en technisch ondersteunen door een expert en je zult zien dat je investering dubbel en dwars wordt terugverdient.

9. Maakt je website gebruik van een SSL-certificaat?

Google stimuleert het gebruik van SSL-certificaten en gaat websites zonder deze certificaten in de nabije toekomst afstraffen als het gaat om de rankings in de zoekresultaten. Men wil bewustwording creëren en online beveiligings problemen aankaarten. Ook als je geen producten verkoopt via je website, zul je voordelen van een SSL-certificaat ondervinden, namelijk:

Het toevoegen van een SSL-certificaat op je website moet dus hoog op je prioriteitenlijstje staan. Check of je hostingpartij je kan helpen bij het toevoegen een SSL-certificaat. Veel partijen bieden inmiddels een one-click installatie tegen een goede prijs.

Als het certificaat eenmaal is toegevoegd aan je website zul je nog wel aan de bak moeten. Je zult namelijk alle HTTP-url’s moeten redirecten naar HTTPS, de HTTPS-versie toevoegen aan Google Analytics en Search Console. Vergeet ook niet alle interne links om te zetten naar de nieuwe structuur. Als je niet weet hoe dit precies in zijn werk gaat, vraag dan een expert om hulp.

10. Is je website beveiligd tegen hack-aanvallen?

Er komt heel veel kijken om te bepalen of de beveiliging van je website in orde is. Enkele dingen om bij stil te staan zijn:

Heb je geen tijd, of heb je niet de juiste kennis om je WordPress website up-to-date te houden, dan kun je het WordPress onderhoud uitbesteden. Wij nemen het zware werk graag voor je uit handen

Welke stappen volgen nu?

Je website een nu een krachtige marketingtool en het centrum van al je marketingactiviteiten, zowel online als offline. Gebruik deze checklist voor een goede website keer op keer om je site in optimale conditie te houden. Als je kunt rekenen op je website kan het haast niet anders dan dat je de juiste doelgroep weet te bereiken om te converteren tot nieuwe klanten. Heb je tips om deze checklist voor een goede website aan te vullen? Laat dan een reactie achter onder dit bericht. Ken je iemand die dit artikel heel goed zou kunnen gebruiken? Deel dan deze checklist voor een goede website met hem of haar via onderstaande social media kanalen. Zij zullen je hiervoor dankbaar zijn!

Mobiele versie afsluiten